El Pare Eduardo Sanz va impartir el passat 5 d'octubre la lliçó inaugural de Càritas Diocesana de Lleida amb el títol "Càritas, motor de sinodalitat". Sanz va començar explicant que és la sinodalitat "és que el Senyor compta amb nosaltres, amb cadascú de nosaltres. Això és un gran do, però també una gran responsabilitat". "Hem d'escoltar-nos els uns als altres, tant els que estem treballant junts com els que estan a fora de l'església", va dir.

Sanz va destacar que el 'vademècum' redactat per preparar el sínode especifica que "l'objectiu és que tot el Poble de Déu escolti, allò que l'Esperit Sant diu a l'Església". En una primera fase diocesana, el procés ha de ser "senzill, accessible i acollidor". "Es tracta d'escoltar al nombre més gran de persones possibles, per escoltar la veu viva de tot el Poble de Déu".

Sanz va insistir en el fet que les tres dimensions del Sínode són "comunió, participació i missió". Va recordar que "Església significa poble de Déu en camí", i va recalcar que això vol dir que "ningú se salva sol". "La sinodalitat és caminar junts, incloent-hi, com diu el Papa, als descartats".

Va afegir que "el nostre Déu és un ésser que és plenitud en comunitat". "Un ésser humà necessita de la comunitat per ser". Sanz va dir que "el que pensa només a salvar-se es perd i que una persona com més s'aïlla, més s'autodestrueix". Va continuar explicant que "el cristianisme es basa a dir que tots som fills de Déu". Va fer una breu reflexió bíblica sobre la interpretació que els hebreus feien de ser el poble escollit. "Alguns pensàvem que eren el poble escollit, com els fariseus, i d'altres que eren els elegits per una missió".

A continuació, Eduardo Sanz va recalcar que "el Papa Francesc prefereix una església, ferida, en sortida, que una església autoreferencial". En aquest sentit va alabar la tasca de Càritas amb 85.000 voluntaris. "Càritas és la institució que més escolta, la que més promou la interacció i la participació de totes les persones". Va acabar dient que "Càritas és un exemple de sinodalitat, d'escolta entre els col·laboradors".

El vídeo íntegre de la lliçó inaugural es pot veure al següent enllaç: https://youtu.be/t26c8HeUZ2o