El Bisbe Salvador ha presidit, el diumenge 17 d'octubre, la cerimònia d'obertura de la fase diocesana del Sínode amb una missa a la Catedral de Lleida. A la cerimònia, amb una notable presència de fidels, el prelat ha estat acompanyat d'una nodrida representació del presbiteri diocesà i del Bisbe emèrit, Joan.

El Bisbe Salvador ha instat als fidels a participar en el Sínode "amb llibertat, escoltar amb fidelitat i actuar amb claredat per una església sinodal". En aquest sentit ha destacat "la importància de la comunió, la participació i la missió". "Alegreu-vos de formar part d'una Església universal. Hem d'alegrar-nos de totes les persones que volen servir al Crist", ha dit. En la mateixa línia, ha demanat als fidels que "no tingueu por de participar en les tasques del Sínode". "No tingueu por d'anunciar al Crist, no tingueu por de fer transparent i coherent la nostra església".

El Bisbe Salvador ha donat la benvinguda als assistents i ha expressat la seva alegria per la trobada. "Tots som convidats a participar i pregar pel Sínode". Ha apostat per crear "una comunitat acollidora i evangelitzadora".

El bisbe ha destacat que tenim sobre la taula dos signes: "la presència real del Crist i la presència de la comunitat cristiana". "La nostra és una comunitat que aprèn i escolta de la paraula de Déu", ha dit.

En relació amb les lectures d'aquest diumenge, el prelat ha explicat que en el salm dèiem que tenim posada l'esperança en el Senyor i així ha de començar el nostre procés sinodal. "La gràcia de Déu ens transforma en ciutadans al servei dels altres". El prelat ha destacat que "no ha vingut el Fill de l'home a fer-se servir sinó a servir als altres". Ha afegit que "el nostre objectiu és servir als altres, sortir de nosaltres mateixos per servir als altres".

Aquest cap de setmana ha començat a totes les diòcesis del món la fase diocesana, una setmana després de l'obertura a Roma d'aquest camí sinodal, a càrrec del Sant Pare.

L'octubre de 2023 se celebrarà al Vaticà la XVI Assemblea General Ordinària del Sínode dels Bisbes, titulada 'Per una Església sinodal: comunió, participació i missió'. Aquesta fase preparatòria vol ser una eina per a animar aquesta primera fase d'escolta i consulta del Poble de Déu a les Esglésies particulars, que conclourà a l'abril de 2022.

Abans de la cerimònia, el Bisbe Salvador ha beneït la restauració del pas de Setmana Santa de 'El calvari' que es troba a la Catedral de Lleida. El retaule, obra de Modest Gené, ha estat restaurat per José Antonio Ferrer i Lluís Capdevila, A l'acte hi han assistit les filles de l'autor.