Informació patrimonial:

L'església d'Aspa és un edifici d'una nau central amb capelles laterals comunicades entre si, transsepte amb cúpula, presbiteri i sagristies als costats. La volta és de canó amb llunetes i les capelles són cobertes amb volta d'aresta. La façana està coronada per un cim acicorb. El dia el 9 d'abril de 1746 els veïns d'Aspa contractaren aquest temple parroquial amb Magí Borràs, mestre de cases de Cervera, que també construí part de la Capella del Sant Crist de Lleida i de l'antiga de Sant Andreu de Lleida, i la parroquial de Golmés. El preu total de l'obra eren 1.700 lliures, pagats en quatre anys.

Font: Informació extreta de L'informatiu del Bisbat de Lleida editat entre el 2001 i 2008

Fets, costums i llegendes:

Hi ha la llegenda de l'endimoniat. Segons aquesta, un peó que treballava en la construcció del palau del bisbe, va matar un capellà d'una ganivetada. L'autoritat se l'endugué a Lleida per ajusticiar-lo. Se l'endugueren pres amb el cep. Un cop a Lleida diversos capellans intentaren confessar-lo, però ell no ho va voler de cap manera. Va dir-los que tenia un tracte amb el dimoni i que no aconseguirien matar-lo. Davant d'aquests fets, els capellans recomanaren que ningú resés per ell. En el moment de la seva execució diuen que va exclamar: «Traïdor, m'has abandonat», referint-se al dimoni. En aquell mateix moment esclatà una gran tempesta de trons i llamps. Era el diable que s'enduia la seva ànima.

Per la Candelera s'anava a beneir aliments i a buscar la candela beneïda, per, en temps de tempesta forta, encendre-la, i així desfer la «broma» —la tempesta—. Per això havien de treure la candela encesa a la finestra.

Adreça:

Pl. Santa Júlia, 10; 25151 ASPA (Lleida)

Adscripció
Equip pastoral