El poble de Montoliu de Lleida al Segrià, celebrarà avui 8 de setembre, dia de les Marededéus Trobades, la seva festa Major en honor de la que el poble ha anomenat des de sempre Mare de Déu de Montoliu, venerada en el seu cambril de l’església parroquial, dedicada a la Nativitat de la Mare de Déu. Ho farà aquest matí, amb la celebració de la Missa de Festa Major en el seu honor i amb la talla de la Patrona esplèndidament restaurada.

La imatge va retornar ahir al vespre al poble, d’on havia sortit fa gairebé un mes per anar al taller del restauradors José Antoni Ferrer i Lluís Capdevila, al carrer Ballester de Lleida, especialitzat en la restauració d’imatges religioses, on ha estat totalment restaurada. Ferrer explica alguns detalls de la imatge, com que amida 1’10 x 40 cm, que l’escultor la va tallar emprant fusta de pi, amb un traç molt delicat i un marcat caire barroc, tot que se’n desconeix la seva autoria: “No s’ha trobat cap signatura a la talla i no hi ha cap document parroquial que faci referència al seu autor”, explica.

El restaurador, ens fa adonar d’una originalitat d’aquesta Mare de Déu: “...tant la Verge com el Nen llueixen corona, però no de metall i col·locada damunt els seus caps, si no de fusta tallada pel mateix escultor, formant unitat amb la imatge. Per nosaltres ha estat una restauració molt gratificant”, exclama satisfet José A. Ferrer per la feina feta.

Els treballs de restauració han consistit primerament en netejar a fons la talla, retirant tots els elements adherits pel pas del temps, la pols i pel fum dels ciris que l’havien ennegrit i deteriorat. Els restauradors han procedit també a tapar alguns desperfectes i esquerdes, per poder així refer en la seva totalitat la policromia original i molt especialment en aquells llocs on aquesta havia desaparegut, conservant però el brunyit originari i aplicant-hi molt pa d’or. Tanmateix, ha calgut policromar totalment la part de darrera de la talla, que curiosament mai havia lluït cap classe de decoració : “Per això ha calgut imitar amb molta cura la policromia del vestit de la Verge, donant-li així una unitat decorativa de la que estava mancada la imatge”; explica Lluís Capdevila, que tot contemplant-la exclama: “...és una talla guapíssima!!!”.

La iniciativa de la restauració va sorgir de la comunitat parroquial de Montoliu, que va veure la necessitat d’intervenir en la talla que mai abans s’havia restaurat i fer-ho a l’estiu, per a que pogués estar a punt per la Festa del setembre. El cost dels treballs de restauració s’ha cobert mercès a les aportacions dels feligresos i veïns que han volgut col·laborar-hi, explica el rector Mn. Jaume Melcior, que desitja que la restauració sigui una bona ocasió per aplegar el poble a l’entorn de la seva Patrona. Satisfet de com ha quedat la restauració, no s’està en manifestar-ho: “La Mare de Déu de Montoliu lluirà de nou com si fos nova, sense ser-ho”. Jordi Curcó