El papa Pau VI ha estat proclamat beat pel papa Francesc, aquest diumenge, 19 d'octubre, a la plaça de Sant Pere, amb ocasió de la clausura de la III Assemblea general extraordinària del Sínode dels Bisbes.

Durant la santa missa, el Papa ha vestit la casulla que Pablo VI va rebre com a regal amb ocasió del seu 80 aniversari i ha utilitzat un calze del Papa Montini. La relíquia que s'ha presentat en el moment de la beatificació és la camisa impregnada amb la seva sang, de l'ocasió de l'atemptat que va sofrir en el viatge apostòlic a Manila (Filipines), el 28 de novembre de 1970.

Una gran multitud de fidels, unes 70.000 persones, han acudit a la plaça per ser testimonis d'aquest important moment per a la vida de l'Església.

Present també a la plaça, estava el papa emèrit Benet XVI, que no ha volgut perdre's la celebració. En arribar el Papa Francesc al Sagrato, s'ha apropat fins al lloc on estava Benet XVI, i s'han saludat amb afecte.

En iniciar la celebració eucarística, el postulador ha llegit la biografia del serf de Déu Pablo VI. A continuació, el Sant Pare ha pronunciat en llatí la fórmula de beatificació. En finalitzar les seves paraules, els fidels han aplaudit i s'ha llevat la tela que cobria el tapís amb la imatge del nou beat. Una imatge en la qual se'l veu de cos sencer, amb els braços oberts i alçats i damunt dels típics "sanpietrini" romans. A partir d'ara, la festa del nou Beat se celebrarà el 26 de setembre, dia del seu aniversari.

Aquest mateix matí han concelebrado amb el Papa alguns cardenals, patriarques, arquebisbes, bisbes i preveres participants en el Sínode.

En l'homilia, fent referència a la frase de Jesús llegida en l'Evangeli "Donar al Cèsar el que és del Cèsar i a Déu el que és de Déu", el Pontífex ha recordat als presents que "només Déu és el Senyor de l'home, i no hi ha cap altre. Aquesta és la novetat perenne que hem de redescobrir cada dia, superant el temor que sovint ens tenalla davant les sorpreses de Déu". Ell no té por de les novetats!, ha exclamat el Sant Pare. Per això, ha recordat, "contínuament ens sorprèn, mostrant-nos i portant-nos per camins imprevists". Déu "ens renova", "ens fa sempre nous".

El Papa Francesc ha assegurat que "un cristià que viu l'Evangeli és la novetat de Déu a l'Església i al món. I a Déu li agrada molt aquesta novetat". A més, ha indicat que l'esperança en Déu "no és una fugida de la realitat", sinó que "és posar-se a la feina per retornar a Déu el que li pertany".

D'altra banda, el Pontífex ha recordat que en aquests dies han celebrat el Sínode de la Bisbes. "Ha estat una gran experiència, en la qual hem viscut la sinodalitat i la colegialitat, i hem sentit la força de l'Esperit Sant que guia i renova sense parar a l'Església, cridada, amb diligència, a fer-se càrrec de les ferides obertes i a retornar l'esperança a tantes persones que l'han perdut", ha assegurat.

En finalitzar l'homilia, també ha volgut dedicar unes paraules al nou beat. Així, ha indicat que "contemplant a aquest gran Papa, a aquest cristià compromès, a aquest apòstol incansable, davant Déu avui no podem més que dir una paraula tan senzilla com a sincera i important: Gràcies. Gràcies al nostre volgut i estimat Papa Pau VI. Gràcies pel teu humil i profètic testimoniatge d'amor a Crist i a la seva Església". Així mateix, ha observat que "en aquesta humilitat es reflecteix la grandesa del Beat Pau VI que, en el moment en què estava sorgint una societat secularitzada i hostil, va saber conduir amb saviesa i amb visió de futur –i potser en solitari– el timó de la barca de Pere sense perdre mai l'alegria i la fe en el Senyor".