El seminarista Joshua Enrique Carrillo Saldaña ha estat ordenat diaca aquesta tarda en una cerimònia a la Catedral de Lleida, presidida pel bisbe Salvador i pel bisbe emèrit Joan. Coincidint amb la Solemnitat de la Santíssima Trinitat, ha fet aquest pas que l’apropa a l’ordenació presbiteral que, si no hi ha cap entrebanc, rebrà a finals d’aquest 2023. Joshua Carrillo, després de rebre l’Orde diaconal per la imposició de les mans del bisbe, ja pot assistir i ajudar als sacerdots servint a l’altar, proclamant l’Evangeli o ajudant en diverses tasques. Entre altres, ja pot administrar el sagrament del baptisme i el matrimoni, així com repartir la sagrada eucaristia (cosa que ha fet avui per primer cop) o presidir funerals.

A la cerimònia d’avui a la Catedral, després de les Lectures, ha estat ordenat seguint els diferents passos previstos. En primer lloc, el Rector del Seminari, mossèn Jaume Pedrós, ha demanat al bisbe Salvador la seva ordenació. Després de preguntar si n’era digne, l’ha elegit per a l’Orde dels diaques. En acabar l’homilia, Joshua ha respost afirmativament al bisbe les preguntes sobre si volia servir a l’Església amb humilitat i amor; si volia guardar, predicar i viure l’Evageli i la tradició de l’Església; si volia conservar i fer créixer l’esperit de pregària de l’Església; si volia imitar la vida de Crist i si li prometia respecte i obediència a ell i als seus successors.

A continuació, ha seguit postrat a terra la recitació de les lletanies dels sants i, en acabar, el bisbe li ha imposat les mans al cap en signe de comunicació de l’Esperit Sant i ha resat la pregària d’ordenació. Després de rebre la imposició de l’estola i la dalmàtica, així com el llibre dels Evangelis, el bisbe li ha donat el petó de la pau, cerimònia que han repetit tots els diaques presents, com a signe d’acollida a l’Orde diaconal.

A partir d’aquest moment, ja ha participat com a diaca en l’ofrena i, posteriorment, ha repartit l’eucaristia. Al final de la cerimònia s’ha adreçat als presents per agrair a tothom que l’ha acompanyat fins a aquest moment de la seva preparació per ser sacerdot, i ha tingut paraules emocionades per als seus pares i familiars, que seguien la celebració des de Mèxic per internet.

D'origen mexicà, Carrillo és l'únic seminarista que té actualment la diòcesi de Lleida al Seminari Major Interdiocesà de Catalunya i en els darrers mesos ha estat ajudant en la pastoral de les parròquies de Nostra Senyora de Montserrat i a les de la Unitat Pastoral de la Mare de déu del Pilar-Santa Maria Magdalena. El nou diaca també ha estat present en els diferents actes diocesans i ha col·laborat activament en les iniciatives dels grups de joves de la diòcesi.