El Govern, a proposta del Departament de Cultura, ha aprovat declarar la Festa i Romeria dels Fanalets de Sant Jaume de Lleida com a Festa Patrimonial d’Interès Nacional i inscriure-la en el Catàleg del Patrimoni Festiu de Catalunya. Es tracta d’una festa que rememora una antiga llegenda que explica que Sant Jaume, en el seu peregrinar apostòlic, va passar per Lleida, on va fer parada per descansar i recuperar forces. La festa se celebra cada any els dies 24 i 25 de juliol i és una manifestació popular multitudinària amb els infants com a protagonistes, ja que porten els fanalets i acompanyen la imatge de Sant Jaume pels carres de Lleida.

La llegenda també diu que Sant Jaume, en arribar de nit i haver d’anar a les palpentes, es va clavar una punxa al peu que li va impedir continuar caminant. Els àngels van acudir en el seu auxili amb fanalets, la llum dels quals li va permetre poder treure’s la punxa i continuar el camí. Una altra versió de la llegenda explica que van ser els infants de Lleida qui van sortir amb lluminàries per auxiliar l’apòstol. El fet, segons la tradició, va succeir on ara hi ha la Capella del Peu del Romeu.

L’organització de la festa recau en l’Agrupació Ilerdenca de Pessebristes, amb la col·laboració d’institucions i entitats de la ciutat. Els dies previs a la festa, s’organitza un concurs de fanalets, una exposició i uns tallers dirigits als infants, així com diverses manifestacions de cultura popular.

El dia 24 de juliol al vespre, després de la missa i la benedicció dels fanalets a l’església del Carme, se celebra la multitudinària manifestació popular i festiva, de la qual en són protagonistes els infants i els fanalets, acompanyant la imatge de Sant Jaume pels carrers de Lleida. També hi participen el Ball de Bastons, els Gegants de Lleida, la Banda Municipal de Lleida. La romeria surt de la rambla de Ferran, passa pel carrer Major fins a la Capella del Peu del Romeu i finalitza a la plaça de les Comèdies.

El 25 de juliol, festivitat de Sant Jaume, se celebra al matí una missa a la Capella del Peu del Romeu que resta obert durant tota la jornada. Al llarg del dia s’organitzen diversos actes, entre els quals destaquen un repic de campanes a la Seu Vella de Lleida i la trobada de Jaumes, Santiagos i Iagos.

La primera referència escrita de la celebració és de l’any 1609 a la ‘Crònica Universal del Principat de Catalunya’ i va ser escrita pel cronista Jeroni Pujades. Posteriorment, en el seu manuscrit intitulat ‘Fragmento histórico de la Catedral, Iglesias y Ciudad de Lérida’, el canonge i jurista Pere Joan Finestres explica com els lleidatans celebraven la festa al segle XVIII.