Més de 16.000 persones s’han vist beneficiades per les accions de les Càritas Diocesanes de Lleida, Solsona i Urgell l’any 2020. Les Càritas de la demarcació de Lleida van destinar més de 5 milions i mig d’euros, principalment a programes de cobertura de necessitats bàsiques i de suport als col·lectius més vulnerables, i als projectes d’inserció laboral.

En concret, unes 4.000 llars de Ponent han rebut un total de 666.193 euros en ajudes econòmiques. Aquesta dada suposa un increment d’un 25% respecte a l’any anterior. L’any 2020 es van destinar uns 193 euros per persona de mitjana, un 30% més del que s’havia aportat a cada una d’elles l’any 2019. L’entitat copsa que la precarietat s’aguditza i l’escletxa social es fa més evident i s’eixampla, castigant a les persones més vulnerables a un futur incert amb dificultat a l’accés al treball, a una llar digna i a la igualtat d’oportunitat, que s’ha vist encara més agreujada per la bretxa digital.

En aquest context, les tres Càritas de la província de Lleida també han vist incrementada la demanda dels serveis per cobrir les necessitats bàsiques amb espècie. Concretament,  han realitzat fins a 20.000 serveis en alimentació.

Les dades també mostren que les Càritas de Lleida, Solsona i Urgell han vist augmentada, de forma significativa, la intensitat de les ajudes, a les quals se li ha sumat les més de 7.000 trucades fetes a les persones voluntàries i beneficiàries que es trobaven aïllades en la solitud de les seves llars. Com sempre, el focus d’atenció de Càritas ha estat en la cobertura i l’acompanyament , i més en aquest any tan complicat, en què l’entitat encara ha posat més esforços per estar al costat de la població més vulnerable.

La gent gran, focus d’atenció

Des de les tres Càritas s’ha fet especial incidència als col·lectius més vulnerables, en especial la gent gran, que ha patit reclusió física de més llarg període, obligant a aquestes persones a reduir el contacte amb la seva xarxa familiar i social habitual. En el cas de Càritas Diocesana de Solsona,  s’ha reforçat les comunicacions  amb les persones grans al seu domicili i a les residències; Càritas d’Urgell ha enviat més de 1.000 dibuixos i Càritas Diocesana de Lleida va crear un programa de formació per a les persones voluntàries i beneficiàries per gestionar les emocions  i les pors en temps de pandèmia.

Esforç per mantenir les empreses d’inserció

En l’àmbit laboral, tant Càritas Diocesana de Lleida, com les de Solsona i Urgell han pogut mantenir les seves empreses d’inserció, malgrat la situació econòmica. Tant és així, que s’han pogut crear fins a 80 llocs de treball, un 16% més que l’any anterior. Tot i veure’s en l’obligatorietat d’aplicar ERTOS a les seves persones treballadores a causa de la disminució o parada total de la seva activitat, l’entitat ha cobert pràcticament la totalitat del salari dels seus empleats i empleades.

Totes les dades de les memòries es poden consultar en aquest enllaç.